Meer weten over: Bjorn Wiinblad

Het is inmiddels wel duidelijk dat ik een zwak heb voor Scandinavische ontwerpers en merken. Inmiddels reis ik ieder jaar af naar Zweden om daar mooie spullen te zoeken en mee te nemen voor in de winkel (en stiekem ook weleens voor mijzelf hoor) en dan hoop ik natuurlijk altijd tegen een ontwerp van één van mijn favorieten te lopen. Iemand die hoog op dat favorietenlijstje staat is de Deense Bjorn Wiinblad (1918-2006). Ik besloot wat meer informatie over deze ontwerper op te zoeken en omdat er misschien wel meer mensen nieuwsgierig naar zijn maakte ik er maar gelijk een blogpost over.

Bjorn Wiinblad werd in 1918 geboren in Kopenhagen en al vroeg werd duidelijk dat hij talent had voor het creëren van fantasierijke werelden. Op zijn 17e begon hij aan een opleiding tot typograaf, maar daar stopte hij snel mee omdat hij zijn hart wilde volgen en kunstenaar wilde worden en begon met een grafische studie aan de Koninklijke Deense Academie voor Schone Kunsten.

wandplaatje Augustus uit de Kalender Serie met de titel Bye-Bye

Kenmerkend voor de stijl van Bjorn Wiinblad is dat het juist níet typisch Scandinavisch is, ondanks dat hij in Denemarken is geboren en getogen en hier gestudeerd heeft. De Deense vormgevers kenmerken zich vooral in functionalisme. Heel anders is het werk van Wiinblad, zijn vormentaal is sprookjesachtig. Hij kiest esthetiek boven het praktische nut en hij houdt van kleur. Naast het ontwerpen van keramiek, ontwerpt hij ook stoffen, meubels, borduurpatronen en decorstukken voor in het theater. Zijn stijl is makkelijk te herkennen aan de figuren met stripfiguurachtige trekjes en ronde gezichten.

Het werk van Bjorn Wiinblad werd buiten Denemarken sneller opgepakt dan in Denemarken zelf, waarschijnlijk door de on Deense stijl waarmee hij werkte. In 1954 werd hij door het Duitse merk Rosenthal gevraagd als hoofdontwerper. Hiervoor moest hij door heel Europa reizen, wat hij het liefst deed in gezelschap van vrienden. Het ging Wiinblad niet om het geld, al gaf hij het wel graag uit. Door deze eigenschap werd hij vaak uitgenodigd op feestelijke openingstentoonstellingen van studenten, omdat hij nooit te beroerd was om iets te kopen. Het ging hem meer om het uitvoeren van zijn creatieve geest en om zoveel mogelijk mensen te verrassen met zijn ontwerpen. Zijn werk zit vol levenslust en emoties.

complete kalender serie in het rood voor het merk Nymolle

Naast zijn werk voor Rosenthal werd hij ook bekend bij het grote publiek door zijn collectie aardewerk voor Nymolle Denmark. Hij ontwierp daarvoor de ‘Kalender serie’ een serie van 12 wandbordjes voor iedere maand van het jaar 1. De hele serie geeft het verhaal van een koppel weer, vanaf de eerste ontmoeting in januari, de hofmakerij in februari, het begin van de relatie in maart, de eerste ruzie in april, tot aan de geboorte van een kindje in december. De serie is in twee tinten in productie genomen, in het zwart en in het donkerrood, in de late jaren ’50 van de twintigste eeuw.

Naast het werk voor deze grote merken werkt hij ook in zijn eigen studio aan unieke stukken, dit zijn echte verzamelobjecten en hierin komt de stijl van Wiinblad het meest naar voren. Speels, sprookjesachtig en betoverend. Een veel terugkerend thema in het werk van Wiinblad is de vrouw, met als belangrijkste onderdeel haar ogen. Bjorn vond de ogen zelfs zó belangrijk dat hij deze, ondanks de hoeveelheid werknemers, zelf schilderde. De ogen stralen in de meeste gevallen openheid en nieuwsgierigheid uit, maar er zijn er ook enkelen met een meer melancholische en mystieke blik.

Bord uit de serie ‘Seizoenen’ met daarop afgebeeld de zomer. Voor Nymolle

Deze unieke stukken worden nog steeds geproduceerd door zijn team in het ‘blauwe huis’ in Kopenhagen. Dit ‘Blauwe huis’ is één van de woningen die Wiinblad in zijn bezit had en het is tegenwoordig deels opengesteld voor bezoek. Hier kan je de vrouwen die destijds het keramiek beschilderen nog steeds aan het werk zien, alsof ze nooit anders hebben gedaan. Het huis is nog helemaal in de staat waarin het was toen Wiinblad overleed. Het was zijn wens om van het huis een openbaar keramiek-atelier te maken en een museum. Helaas is dit nog niet gerealiseerd omdat er flink gerestaureerd moet worden. Om dit financieel mogelijk te maken is er een Bjorn Wiinblad Fonds opgericht, dat ervoor heeft gezorgd dat het atelier in werking is gesteld, een winkel is geopend en er georganiseerde tours worden gegeven door het huis. Alle inkomsten hieruit worden weer geïnvesteerd in het Blauwe Huis. Daarnaast is er een samenwerking ontstaan tussen het fonds en de Rosendahl Design Group (let op, niet het Duitse Rosenthal) die ook wilde meewerken aan het realiseren van de wens van Wiinblad. Rosendahl heeft verschillende ontwerpen van Bjorn Wiinblad recent weer in productie genomen een heeft ook het recht om nieuwe artikelen te produceren geïnspireerd op het werk van Wiinblad. De eerste serie van deze nieuwe lijn is in 2014 uitgebracht.

Het uitgangspunt van Wiinblad was om vreugde te verspreiden en ik denk dat hem dat aardig is gelukt. Deze kleurrijke, vrijgevige en excentrieke man wordt met recht een multi-kunstenaar genoemd en zijn bekendheid reikt over de hele wereld. Met het behoud van het ‘Blauw Huis’ draagt hij nog steeds bij aan de ontwikkeling en tentoonstelling van kunst en is hij volledig opgenomen door de Deense cultuur en designgeschiedenis.

2 replies on “Meer weten over: Bjorn Wiinblad

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *